tirsdag 25. desember 2018

Bok 78 2018: "Bjørnejegerskens bekjennelser" av Berit Hedemann

Dette er ei av dei beste bøkene eg har lese på lenge. Den stiller spørsmålsteikn ved seksualitet, parforhold, svik og lojalitet på ein original og tankevekkjande måte. Forlaget skriv:

"En kvinne er skuffet over livet, over svik og nederlag og menn i sin alminnelighet. Hun selger villaen på Oslos vestkant og flytter til den forlatte familiegården i en avdal på Østlandet, der bjørn- og ulvemotstandere hersker. Beslutningen er tatt: På parkeringsplassen bak bensinstasjonen skal hun bygge et tempel for godhet, kvinnelig seksualitet og erfaringsbasert moral. Det skal ligne på Pantheon.
Bjørnejegerskens bekjennelser er en bok om hat og begjær, om islagte elver og spirituelle damefrisører, om byråkratiske rammevilkår for tempelbygging i distriktene og om den sumeriske yppersteprestinnen Enheduanna, kvinnen som skrev verdens første erotiske dikt."

3 kommentarer:

  1. Denne boka storkosa eg meg med. Og det var ingen problem med å komme gjennom den. Kjekt at du også likte den. Eg har lova Eli Kjøde at ho skal få låne den etter deg.

    SvarSlett
  2. Ville bare si at jeg også likte denne boka svært godt.
    (og at jeg nå har lest litt rundt i bloggen din og liker den også, spesielt historien om mormora og oldemora og barnebarnet og skoleprosjektet. Gjorde det samme selv da jeg gikk på skolen - om mormor og krigen. Gode minner)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggeleg kommentar! Det blir litt sløvt med blogging for tida, men kommentaren din var direkte inspirerande :)

      Slett